Kora
Kora to tradycyjny Afrykański instrument muzyczny strunowy szarpany określany też jako harfa. Dający możliwość wykonania ogromnej ilości tradycyjnych utworów z Afryki, oraz tworzenia całkiem nowych. Kora wraz ze swoimi dźwiękami wspaniale komponuje się z dźwiękami takich instrumentów jak: xalam, balafon, bębny djembe. Dźwięki wymienionych instrumentów pod rękoma doświadczonych muzyków można by rzec potrafią z korą rozmawiać.
Na zdjęciu z prawej strony znajduje się 21 strunowa kora wraz z zamontowanymi pokrętłami, wykonana w Pracowni Promyk.
1. Konstrukcja.
Instrument w swej konstrukcji składa się z połówki wysuszonej i pustej we wnętrzu tykwy na którą naprężona jest skóra. Kilka centymetrów pod membraną przez środek rezonatora (tykwy) przełożony jest długi masywny kij. To właśnie na nim znajdują się struny. Tradycyjna Afrykańska kora posiada struny przywiązane są do skórzanych pierścieni które przesuwa się w celu odpowiedniego naprężenia struny. Zamiast pierścieni mogą być zamontowane pokrętła drewniane (troszkę na wzór skrzypcowych, jednak znacznie większe i mocniejsze) lub pokrętła gitarowe. Wzdłuż głównego kija ze strunami w rezonatorze znajdują się dwa kije służące do wzmocnienia membrany oraz do podtrzymywania instrumentu (w tym jeden kij w poprzek). Całość jest duża i masywna.
2. Sposób strojenia.
Afrykańska kora może posiadać 21 lub 23 struny, które stroi się w specyficzny sposób. Poniżej prezentuję wariant 21 strunowy.
Dźwięki dla prawej ręki: (wysokie) a'' g'' f'' d'' h' g' e' c' a f (niskie)
Dźwięki dla lewej ręki: (wysokie) e'' c'' a' f' d' h g e d c F (niskie)
Kora mająca 21 strun może być też nastrojona tak by strój był wyższy, w takiej sytuacji struny montuje się ciensze a ich długości muszą być krótsze.
Poniżej prezentuję opisany wariant:
Dźwięki dla prawej ręki: (wysokie) e''' d''' c''' a'' f'' d'' h' g' e' c' (niskie)
Dźwięki dla lewej ręki: (wysokie) h'' g'' e'' c'' a' f' d' h a g c (niskie)
[powrót]3. Technika gry.
Gra polega na szarpaniu strun palcami/paznokciami. Najczęściej używa się palca wskazującego i kciuka, choć nic nie stoi na przeszkodzie by pomagać sobie pozostałymi palcami. W 21 strunowej korze 11 strun znajduje się po lewej stronie i szarpie się je palcami lewej ręki, 10 strun prawej strony - palcami prawej ręki. Podczas gry kciuki skierowane są do góry zatem szarpie się nimi struny najbardziej oddalone od membrany - brzmiące nisko/basowo. Palce wskazujące skierowane do dołu a więc bliżej membrany, obsługują dźwięki wysokie. Jest jeszcze dość istotna technika którą można usłyszeć w utworach. Mianowicie tuż po wzbudzeniu struny szybko tłumi się ją palcem dzięki czemu dźwięk nie wybrzmiewa długo, jest krótki, stanowczy i czytelniejszy.
Klikając na link znajdziesz się na kanale You Tube Pracowni Promyk na którym usłyszysz utwór prezentujący wspomnianą powyżej technikę gry. Życzę miłego słuchania.
Muzycy.
Jest ich wielu a repertuar jest bardzo bogaty, jak również style i techniki gry. Grze na korze często towarzyszy śpiew lub śpiewano mówione wypowiedzi. Najbardziej znani to: Toumani Diabate, Mamaodu Diabate, Toumany Kouyote, Ballaké Sissoko.
4. Zakup kory.
Poza Pracownią Promyk w chwili obecnej dość trudno jest znaleźć sklep oferujący korę. Może to wynikać z faktu że instrumenty te (o poprawnej jakości wykonania i brzmieniu) są dość drogie a przede wszystkim mało znane. W Pracowni Promyk w galeria/sklep (Afryka Zachodnia) systematycznie będą pojawiały się kory, jednak warto pamiętać że część instrumentów zanim trafi do galerii jest już sprzedana. Zatem warto skontaktować się ze mną i zamówić lub zarezerwować instrument. Instrument może też mieć różną wielkość. Jest to istotne jeśli planujemy np. podrużować z instrumentem. Wraz z mniejszym rozmiarem kora ma mniejszą wagę, są to różnice subtelne lecz czasem znaczące.
Kora ze zdjęcia to instrument który wykonałem własnoręcznie w oparciu o konstrukcję tradycyjnych Afrykańskich instrumentów. Jedną z podstawowych różnic między korami produkowanymi w Afryce a tymi przeze mnie jest to że zamiast stosować rezonatory z tykwy (prawie niedostępnej w naszym kraju o odpowiednio dużym rozmiarze) stosuję rezonatory które wytwarzam z odpowiednio formowanego i klejonego papieru (papier mache czyt. masze) lub kompozytu. Oba rozwiązania sprawdzają się i zdobyły już uznanie u muzyków, którzy zakupili instrumenty mej produkcji.
W Pracowni Promyk produkowane są kory oraz rezonatory
do nich (głównie na zamówienie). Kora pewien czas temu
dostępna znajduje się w galerii.
Można zamówić korę podobną, lub o wyglądzie/parametrach
wedle własnego projektu/pomysłu. Kora może mieć
membranę wykonaną z surowców zastępczych mających tak
samo dobre właściwości jak standardowo zastosowana
skóra. Rozwiązanie to powinno ucieszyć wszystkich
entuzjastów pięknych brzmień instrumentów afrykańskich
i ceniących produkty bez elementów pochodzenia
zwierzęcego. Kora ze sztuczną membraną dostępna jest na
zamówienie.
© Copyright
2006-2024 pracownia-promyk.pl Andrzej
Głębocki wszelkie prawa
zastrzeżone
Korzystanie ze strony oznacza akceptację regulaminu