The content of this page is not available in your language yet. For now, the best I can do is show you the Polish version. I apologize for the inconvenience.
Model auta rc w skali 1:24
na zdjęciu auto w skali 1:24.
Auto wykonane że tak to ujmę - na szybko. Tak więc podwozie to dość spory minimalizm co ujawnia się troszkę negatywnie podczas jazdy po nierównych powierzchniach na zewnątrz np. ulica. Jednak auto zostało zrobione głównie zmyślą o jeździe po podłodze lub wykładzinie.
Napęd
Pierwszym planem było sprawienie aby auto było ciche. Zatem nie brałem pod uwagę zastosowania kół zębatych. Zastosowałem pasek napędowy. A że tak małych rozmiarów zębatych pasków napędowych w sklepach nie znalazłem to użyłem paska wyciętego z dętki rowerowej. I okazało się że po 30 przejechanych pakietach pasek nadal spełnia swą funkcję. Prosto, tanio i sprawnie.
Napęd taki jest fantastycznie cichy. Jest tak cicho że wręcz słychać powietrze szumiące w silniku oraz szum łożysk.
Koła/opony.
Felgi zostały wykonane na tokarce z kompozytu epoksydowo-szklanego. Opony w początkowej wersji były wykonane z mikro gumy jednak troszkę za bardzo się ślizgały na podłodze. Później wykonane w foremniku z silikonu formierskiego zabarwionego na czarno. Początkowo były gładkie i gdy zebrały kapkę drobinek piasku/kurzu to sporo traciły na przyczepności. Zatem naciąłem bieżnik i przyczepność wzrosła dość wyraźnie. Różnica taka że opony z mikro gumy są bardzo ciche i są śliskie na podłodze i można łatwiej drifftować. Silikonowe są głośniejsze jednak mają bardzo dużą przyczepność. Trwałość mimo że silikon jest miękki jest bardzo duża.
Silnik
Użyty silnik to outrunner zasilany pakietem 2s lipo o pojemności 600mAh. Silnik ma 4000kv. Rozmiar to 1306 i tym przypadku, średnica zewnętrzna to 18mm. Przełożenie to 1:2,6. Przy rozmiarze kół 28mm to silnik podczas jazdy na pełnej przyczepności dostaje mocno w kość. Przy driftowaniu a więc jeździe z poślizgiem ma lżej i grzeje się bardzo mało. Tu dodam że w tym aucie przy tej karoserii przedstawionej na zdjęciu można by zastosować nawet silnik 2205 i zmieściłby się on. A z pewnością takie przełożenie byłoby dla niego mniej obciążające. Można też zamontować w napędzie pasek pośredni i np. uzyskać przełożenie 1:5, w tedy silnik o rozmiarze 18mm byłby mało obciążony nawet podczas agresywnej jazdy z pełną przyczepnością.
Karoseria
Karoseria została wykonana na podstawie karoserii auta kupionego w hipermarkecie za mniej niż 50zł. Co jak co to też był samochód rc jednak sterowanie nie było proporcjonalne, zawieszenie sztywne, prędkość auta bardzo mała. Karoseria została skopiowana i wykonany foremnik dzięki czemu można było wykonać karoserię z przezroczystego tworzywa metodą formowania na ciepło z zastosowaniem podciśnienia jak również wykonać z kompozytu epoksydowo-szklanego. Karoseria kompozytowa okazała się dość praktyczna gdyż jest bardzo bardzo wytrzymała. Karoseria osadzona jest na dwóch słupkach, w których znajdują się okrągłe magnesy neodymowe. Zdejmowanie i zakładanie karoserii jest szybkie a zatem bardzo wygodne.
Układ skrętu.
I tu ciekawostka. Każde koło przednie jest sterowane osobnym serwem. To sprawia że po odpowiednim zaprogramowaniu nadajnika możliwe jest za pomocą przełączników w mgnieniu oka testowanie różnych ustawień/kombinacji układu skrętnego. Dodatkowo ustawiłem możliwość zmniejszania i zwiększania zbieżności kół za pomocą potencjometru w nadajniku. To dało możliwość szybkiego i łatwego sprawdzania prowadzenia się auta z różnymi ustawieniami.
[powrót]
Regulator
Zastosowałem regulator FVT LittleBee 20A ESC BLHeli OPTO 2-4S stosowany w dronach wyścigowych. Zaprogramowany tak aby był dwukierunkowy. Więcej o nim napisałem w art. o aucie 284131.
[powrót]
Zapraszam do "kontaktu" ,
Andrzej Głębocki.
© Copyright
2006-2024 pracownia-promyk.pl Andrzej
Głębocki all rights reseved
use of this site means acceptance of rules